شناسهٔ خبر: 175923 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

از امضای یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بندر امیرآباد ایران با بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان تا رشد ۱۰۷ درصدی ترانزیت کالا در بندر امام خمینی(ره)

کشتی msc حمل‌ونقل دریایی در هفته‌ گذشته از امضای یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بندر امیرآباد ایران با بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان تا رشد ۱۰۷ درصدی ترانزیت کالا در بندر امام خمینی(ره) را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته در سطح بین المللی مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید. چهار سند شامل برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ از سوی سیدعباس عراقچی و رشید مردوف وزرای امور خارجه دو کشور، یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امیرآباد جمهور اسلامی ایران و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان با امضای فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و محمدخان مدیرعامل شرکت ترکمنستانی، توسعه تعاملات گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت دولتی ترکمن گاز و با امضای مجید چگینی معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ترکمن گاز و همچنین طرح اقدام مشترک درباره تعمیق و توسعه همکاری‌های گمرکی دو کشور از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به امضای مقامات دو کشور رسید.

همچنین در سطح داخلی از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در بنادر ایران اعلام شد. 

نکته جالب توجه این است که تا کنون تلاش می شد زیرساخت های داخل بندر (نه زیرساخت های استراتژیک) از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود اما در رویه جدید حتی زیرساخت های داخل بندر نیز از طریق بخش غیردولتی و در قالب قراردادهای BOT ایجاد می شود که در این راستا می توان به سرمایه گذاری در انتقال فراورده های نفتی از طریق خطوط لوله در کریدورهای تخصصی، زیرساخت های دسترسی جاده ای، سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی و...اشاره کرد.

در کنار موارد فوق که در هفته گذشته رخ داد، برگزاری نشست هم اندیشی اقتصاد دریا با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز بازتاب جالبی در حوزه حمل و نقل دریایی داشت و نقطه نظرات مهمی در زمینه اقتصاد دریا ارائه شد. همانطور که می دانیم یکی از چالش های اصلی اقتصاد دریا و توسعه دریامحور تامین نیروی انسانی مجرب و متعهد است و متاسفانه به رغم مزایا و امکانات خوبی که در مشاغل مربوط به حمل و نقل دریایی وجود دارد اما عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با این مشاغل آشنا نیستند. 

به همین خاطر علی اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی در آن نشست گفت: چنانچه بتوانیم از میان ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون متقاضی کنکور، تنها ۲ یا ۳ درصد آن‌ها را با برنامه‌ریزی مناسب، جذب مشاغل دریایی کنیم، مشکلات نیروی انسانی بخش دریا قابل رفع خواهد بود. همچنین مرزبان پیشنهاد کرد: وزارت علوم به عنوان دستگاه فراگیر از دولت، با همکاری مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش محوری را در تربیت نیروی انسانی متخصص دریایی و رفع کمبود دریانورد متخصص بر عهده بگیرد.

ترانزیت ۲ میلیون تن کالا از بندر امام در ۵ ماه گذشته

در سطح بنادر هم رکوردهای جدیدی به ثبت رسید. مجموع تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در پنج ماه نخست امسال به بیش از  20 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد رشد داشته است. در ضمن بیش از ۶ میلیون و 139 هزار تن انواع کالای اساسی در پنج ماه نخست امسال از طریق این بندر تخلیه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد رشد یافته است. همچنین ترانزیت در بندر امام رشد 107 درصدی را طی پنج ماه گذشته تجربه کرد. به طوریکه  نزدیک به 2 میلیون تن ترانزیت در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) طی پنج ماه نخست امسال انجام شد.